102 Years in the Heart of Europe - A Portrait of Ernst Jünger
De in februari 1998 overleden Duitse schrijver Ernst Jünger bleef gedurende zijn eeuwlange leven midden in de steeds veranderende wereld staan. Zo ontving hij in 1918 de hoogste militaire onderscheiding van generaal Hindenburg; in de jaren twintig bediscussieerde hij politiek met Brecht en Goebbels; in de jaren veertig sprak hij over kunst met Picasso; gedurende de Tweede Wereldoorlog spande hij samen tegen Hitler; en in de jaren vijftig was hij een van de eersten die experimenteerde met LSD. Jesper Wachtmeister en Björn Cederberg voerden in 1996 drie gesprekken met de hoogbejaarde Jünger waarin ze de belangrijke kwesties van de afgelopen honderd jaar bespraken. De belangrijkste ontwikkeling, volgens Jünger, was de secularisatie die gelijk op ging met het geloof in de technologische vooruitgang ofwel ‘de pogingen van de mens om Gods troon over te nemen‘. Aan de hand van de nieuwsfilmpjes die in het portret van Jünger zijn opgenomen, willen de filmmakers laten zien dat de grote ideologieën van deze eeuw (fascisme, communisme, liberalisme) dit geloof in de technologische en economische vooruitgang gemeen hebben. Dit archiefmateriaal functioneert ook als commentaar op het leven van Ernst Jünger; een leven dat alle tegenstrijdigheden en controverses van deze eeuw lijkt te omvatten.