Soundbreaker
"In het Fins is het woord accordeon synoniem voor ", zegt de Finse accordeonist Kimmo Pohjonen, die accordeon ging spelen om zijn vader te plezieren, maar zich daar lange tijd voor schaamde. Die schaamte heeft hij inmiddels van zich afgeschud, blijkt in , waarin Pohjonen zich ontpopt als avant-gardistische -accordeonist die een brug slaat tussen rock, folk, jazz en klassiek. Zijn leven staat in het teken van een zoektocht naar zijn persoonlijke expressie. Hij buigt en breekt de regels van de muziek, knoeit met de blaasbalg, voegt elektronische apparaten toe en verwerkt samples van geluiden van het boerenleven, en vermorzelt zo alles wat je denkt te weten over de accordeon. Hij voert zijn composities op met de beste gitaristen en drummers, en werkt samen met het befaamde Kronos String Quartet. Regisseur en cameraman Kimmo Koskela vertelt Pohjonens verhalen zonder veel woorden, maar laat in zijn weelderig vormgeven film, die gedurfde bravoure en zachtmoedigheid afwisselt, ons de accordeonist vooral zien én horen. Niet alleen op het podium, maar op tijdens een duik onder het ijs, al rijdend in zijn klassieke auto en als hij zichzelf slaat in een poging de melodie van zijn eigen stem te vinden.