Moving the Mountain
Aan het eind van de jaren vijftig kwamen voor het eerst grote groepen Chinese immigranten naar Canada, daardoor aangelokt door de ontdekking van gouderts in de Fraser River Valley. Veel van de nieuwkomers waren jongemannen, die werk vonden als koks, huisknechten, winkelbediendes en wasbazen. In 1885 werden de Chinezen ervan beschuldigd, dat ze de banen van Canadezen inpikten. De federale regering legde 'hoofdgeld' op aan alle nieuwe Chinese immigranten. In 1923 werd de Exclusion Act aangenomen, waardoor het voor Chinezen bijna onmogelijk werd om Canada binnen te komen. Het gevolg was dat de mannen die al in Canada waren hun vrouwen en kinderen niet meer konden laten overkomen. Dit resulteerde in eenzame 'getrouwde vrijgezellen' in Canada en 'Gouden Berg weduwen' in China. De Tweede Wereldoorlog betekende een keerpunt: een aantal Chinese Canadezen had meegevochten in de oorlog en dat werd in 1947 beloond met de opheffing van de Exclusion Act. In de jaren vijftig en zestig werden vele families herenigd. William Ging Wee Dere, een Chinese inwoner van Montreal, gaat in MOVING THE MOUNTAINS op zoek naar zijn familiewortels en de geschiedenis van de Chinezen in Canada. De vier jaar durende odyssee voerde hem, samen met collega en vriend Malcolm Guy, langs vier generaties Canadese Chinezen. Ook bezocht hij het dorp van zijn voorouders in Zuid-China. De film ontleent zijn titel aan een legende over een oude man die een berg schepje voor schepje wil verplaatsen, in de wetenschap dat hij bij zijn dood de onvoltooide taak over zal dragen aan zijn nakomelingen.