Intent to Destroy: Death, Denial & Depiction
"Wer redet heute noch von der Vernichtung der Armenier?" zou Adolf Hitler aan de vooravond van de Holocaust hebben gezegd. Is het inderdaad mogelijk om weg te komen met het ondenkbare? De Armeense genocide ten tijde van het regime van de Jonge Turken is anno nu geen vanzelfsprekend onderdeel van het geschiedeniscurriculum. Toch zijn de herinneringen aan de massamoord voor de nabestaanden van de naar schatting 1,5 miljoen Armeniërs die in de periode 1915-1916 werden gedood nog altijd springlevend. Met het historische liefdesdrama The Promise (Terry George, 2016) als rode draad gaat Oscarwinnaar Joe Berlinger in deze documentaire dieper in op de historische gebeurtenissen. Met setopnamen en interviews met cast en crew van The Promise, interviews met professoren, journalisten en filmmakers, en archiefbeelden van nabestaanden schetst hij in drie hoofdstukken een beeld van genocide. Van de aanloop naar de schokkende moordpartijen tot de ontkenning ervan. Publicisten met een diametraal tegenovergestelde positie worden ook gehoord. Wat is er werkelijk gebeurd? En wie hebben er belang bij om die geschiedenis te herschrijven?