Feels Good Man
Feels good man,” zegt Pepe the Frog over plassen met zijn broek op de enkels. Het was dit onderkoelde stripverhaal dat kunstenaar Matt Furie op MySpace plaatste, en waarmee hij onbedoeld een onvoorstelbare reeks gebeurtenissen in gang zette. Naïef als Furie was, had hij niet meteen door dat Pepe the Frog uitgroeide tot een razendpopulaire meme.
De slogan ‘feels good man’ en zijn groene geesteskind doken op in ontelbare gedaantes. Het succes, waarin het anonieme internetforum 4chan een groot aandeel had, culmineerde in 2015, toen Donald Trump een meme van zichzelf als Pepe the Frog retweette. Dat viel al niet goed bij Furie, maar toen Pepe daarna werd omarmd door white supremacists wist hij dat hij de controle over zijn eigen creatie kwijt was.
In zijn met fantastische animaties geïllustreerde, op Sundance bekroonde documentairedebuut volgt Arthur Jones de sympathieke striptekenaar in zijn poging die controle terug te winnen. Jones laat Furie en zijn vrienden uitgebreid aan het woord en duikt met een handvol puike experts diep in een even fascinerende als angstaanjagende virtuele wereld waar alternatieve feiten regeren.