Konzert im freien
Pas in 1986 werd het beeld onthuld van Karl Marx en Friedrich Engels, dat nog altijd het Marx-Engels-Forum in Berlijn overheerst. Enkele jaren later viel de Muur en werd het Oost-Duitse beeldhouwwerk een vreemd anachronisme. Regisseur Jürgen Böttcher, ooit een overtuigd communist, maakte opnamen van het jarenlange houwen en gieten, de plaatsing en de officiële onthulling van het beeld. In een experimentele documentaire combineert hij dat materiaal met hedendaagse beelden van toeristen die giechelend poseren voor de ooit ontzagwekkende figuren. De brug tussen heden en verleden wordt gevormd door een geïmproviseerde muziekdialoog van jazzmusici Dietmar Diesner en Günter 'Baby' Sommer. In weer en wind spelen zij op alle uithoeken van het plein hun onwerkelijke, hectische muziek, die woordloos commentaar levert op de nieuwe tijd, maar evengoed op de rust en stilte ademende opnamen uit het atelier van de beeldhouwer.