Mariner of the Mountains
Zeelui die lange tijd in tropische temperaturen rondvaren, kunnen gaan lijden aan ‘calentura’, een soort delirium. Mariner of the Mountains voelt soms als zo’n soort droom – één waarin de in Brazilië wonende filmmaker Karim Ainouz een reis maakt naar Algerije, het land van zijn vader. Zijn reisdoel is het bergdorp Tagmut Azuz, waar de wieg van zijn vader stond.
De reis begint op een roestig schip en is een fysieke en emotionele ontdekkingstocht, die hij in de voice-over opdraagt aan zijn net overleden moeder. Met de camera in de hand heeft hij verrassende en hartverwarmende ontmoetingen en leert hij over de bijzondere liefdesgeschiedenis van zijn ouders en het onvermijdelijke vertrek van zijn vader.
De emoties, vragen en bespiegelingen die de reis bij hem losmaken, zijn voelbaar in de soms abstracte en intense beelden, afgewisseld met oogstrelende opnames van het land en zijn mensen.