Lapje grond
Filmmaker Ben van Lieshout legt in zijn korte, gestileerde documentaires een sterke voorkeur aan de dag voor plekken in Nederland waar de meeste mensen gewoonlijk overheen kijken. DE ZONE ging over afwerkplekken voor prostituees, WINKELHART was een ongewoon portret van een winkelcentrum in een grote stad. Deze film is een visuele ode aan een schijnbaar onbeduidend fenomeen, de volkstuin. Het zijn niet de bekende luxe recreatieterreinen, maar de kleine, rommelige lapjes grond langs snelwegen, spoorlijnen en industrieterreinen, die het onderwerp voor deze film vormen. Vergeten hoekjes, waar amateur-tuinders vol overgave hun groenten en bloemen koesteren. Er werd gefilmd gedurende de vier seizoenen, op verschillende plaatsen in Nederland. Een aantal dichters, onder wie Adriaan Jaeggi, Rutger Kopland, J. Bernlef en Gerrit Kouwenaar, maakt zijn opwachting met werk waarin de tuin, het verglijden van de tijd en de seizoenen wordt bezongen.