Year of the Robot
Wat gebeurt er als mens en machine elkaar ontmoeten? Filmmaker Yves Gellie reisde twee jaar lang met een robot langs een aantal ziekenhuizen en zorginstellingen in Frankrijk en België en legde vast hoe de bewoners contact maken met een kunstmatig wezen. Het gekozen exemplaar, een bescheiden tafelmodel met een kinderlijke stem en vriendelijk knipperende ogen, blijkt afwisselend vertedering, nieuwsgierigheid, vertrouwen of irritatie te wekken, en soms lichte verwarring – van beide kanten.
Gellie verraadt zijn achtergrond als fotograaf in de strakke kadrering en egale belichting, die de scènes een hoog esthetisch gehalte verlenen. De gespreks-, spel- of danspartners van de robot zijn ouderen die soms Alzheimer of dementie hebben, maar ook jongere mensen met autisme of neurologische aandoeningen.
De ruimtes waar de ontmoetingen plaatsvinden zijn tijdloos en neutraal als een laboratorium, wat ons in de positie van waarnemer of onderzoeker plaatst. Tijdens het observeren van de tekenen van empathie die mensen tegenover de robot vertonen, is het ook leerzaam om de blik om te draaien: wie weet onze aandacht het sterkst naar zich toe te trekken?