Breakfast in Kisumu
Rok Ajulu (1950-2016) was een vooraanstaande Keniaanse academicus en activist, die zich onder meer inzette voor de Zuid-Afrikaanse strijd tegen de apartheid. In deze korte documentaire brengt zijn dochter Rebecca een ode aan haar vader. De basis voor de film is een intiem gesprek tussen vader en dochter, opgenomen kort voordat Ajulu terminaal ziek bleek te zijn. Hij vertelt over de verschillende omzwervingen in een leven waarin hij streed voor vrijheid, maar regelmatig gevangen zat of in ballingschap leefde. Aan bod komen onder meer zijn activisme als student in het Kenia van de jaren zeventig, een studie in Bulgarije, zijn eerste academische positie in Engeland en zijn innige band met Zuid-Afrika.
In beeld zet zijn dochter dat gesprek voort, door zelf langs de plekken te reizen waarover hij praat. Met cameraman Ollie Bradley-Baker legt ze deze plekken vast in impressionistische beelden, in verschillende formaten, van korrelig 16mm tot haarscherp digitaal. Gaandeweg blijkt haar poging om de man te leren kennen die in haar leven slechts sporadisch aanwezig was, tegelijk een manier om hem opnieuw met de wereld te delen.