Unearthed
Slechts vier mensen per vierkante kilometer wonen in de prachtige Zuid-Afrikaanse Karoo-steppe. De natuur en vredigheid zijn er eindeloos maar de Karoo – dat “dorstig land” betekent – kampt met ernstige watertekorten en een torenhoge werkloosheid. Zou , de veelbelovende nieuwe manier van schaliegaswinning, de streek en haar bewoners geen voorspoed kunnen brengen, zoals de Zuid-Afrikaanse regering en de lokale voorman van Shell prediken? Debuterend regisseur Jolynn Minnaar, geborgen en getogen in de Karoo, gaat persoonlijk op onderzoek uit om de voors en tegens te inventariseren. Haar tocht voert langs een aantal Amerikaanse staten waar is toegestaan en langs een trits aan deskundigen en bewoners die pal naast de betreffende terreinen wonen. Kloppen de beelden van plotseling ontvlambaar kraanwater die de Amerikaanse televisie toonde? Of is de meest veilige manier van gaswinning die er bestaat, zoals energiebedrijven en politici herhaaldelijk verkondigen? Dat klopt inderdaad voor wat er vijfduizend meter onder de grond gebeurt, beamen deskundigen. Maar er wordt in dat verhaal geen rekening gehouden met de bij de booroperatie noodzakelijke chemicaliën en afvallozingen aan de oppervlakte. Weten politici dat wel? En waarom mijden meerdere bewoners, die eerst graag de schokkende gevolgen van deze methode met Jolynn en de wereld wilden delen, plotseling alle contact met de filmploeg?