Warszawa 56
Aan het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig ontstond er in Polen een nieuwe stroming in de documentaire, de zogenaamde 'Black Series'. Voor het eerst verschenen er films die een aanklacht waren tegen het politieke systeem, films die de kloof toonden tussen de nobele idealen en de werkelijke situatie waarin de maatschappij verkeerde. Een klassiek voorbeeld van deze 'zwarte films' is WARSZAWA 1956, die handelt over de levensomstandigheden in een door de oorlog verwoeste stad. Mensen leven in bouwvallige gebouwen, kinderen spelen tussen de ruïnes van huizen. De film is een schoolvoorbeeld van de documentaire filmstijl die na 1956 opgang maakte en die sterk verschilde van die in de jaren daarvoor.