Facing Darkness
Na het uitroepen van de onafhankelijkheid in Bosnië en Herzegovina in april 1992 werd Sarajevo bezet en gebombardeerd door Bosnisch-Servische troepen. Vijf jonge filmmakers registreerden vier jaar lang de bombardementen en het dagelijks leven tijdens de belegering. De één puur om nieuws te verslaan, de ander om zijn angsten te bezweren.
In het eerste deel van deze film verschijnen hun archiefbeelden: van beschietingen en gruwelijkheden tot aan gort geschoten flats en soldaten die voetballen. Het tweede deel speelt dertig jaar later, als de mannen hun toen gefilmde materiaal terugkijken op een iPad. Jean-Gabriel Périot (A German Youth), die doorgaans vooral werkt met bestaand materiaal, vult de archiefbeelden hier aan met eigen opnamen.
Ook worden de vijf gefilmd en geïnterviewd op de plek van actie destijds. Ze halen herinneringen op aan de oorlog, spreken over het belang van de camera als wapen en kunnen hun emoties soms nauwelijks onderdrukken. De eigen oorlogsscènes vormen zo een belangwekkend historisch document én een vorm van verwerkingstherapie.