Mars, Oman
De uitgestrekte vlaktes in Oman lijken zoveel op Mars, dat ze als oefenplek voor astronauten worden gebruikt. Een knalwit fort wordt opgezet tussen de duinen. Onderzoekers hijsen zich in ruimtepakken en rijden rond op quads. Een groter contrast met het lokale leven is haast niet voor te stellen. Toch zijn het juist de overeenkomsten waar Mars, Oman om draait.
Filmmaker Vanessa Del Campo, die in 2019 op het Zwitserse documentairefestival Visions du Réel de IDFA Talent Award won, start haar korte film met een uitleg over haar eigen fascinatie voor de ruimte: de ongrijpbare omvang van het universum, de ontelbare planeten en sterrenstelsels. Al snel blijkt dat het meer mensen bezighoudt. Zo zien we twee jonge Omaanse meisjes die zich als nieuwsgierige wetenschappers aan de sterrenhemel vergapen, een bejaarde bedoeïen die over de planeten vertelt en twee Europese astronauten die filosoferen over wonen op Mars. Mensen die sterk van elkaar verschillen vanwege hun taal en cultuur, maar intussen iets groters gemeen hebben. Die aanstekelijke verwondering over onze plek in het universum overstijgt alle barrières.