Haïti dans tous nos rêves
De Haïtiaanse dichter René Depestre ontvluchtte in 1959 zijn vaderland uit angst voor de repressie van het regime van dictator 'Papa Doc' Duvalier. De revolutionaire dichter sloot zich aan bij de internationale communistische beweging en maakte reizen naar Cuba, Moskou en Praag, waarna hij zich op het Franse platteland vestigde. Daar ontwikkelde Depestre zich tot een van de grootste Frans-schrijvende auteurs van zijn generatie. De recente politieke veranderingen in Haïti brachten een einde aan de familiedictatuur van Duvalier, zodat de 68-jarige Depestre, van wie het hart altijd in Haïti bleef, voor de keuze staat of hij zal terugkeren naar zijn vaderland. Durft hij het aan om zijn in ballingschap gekoesterde Haïtiaanse droom te toetsen aan de werkelijkheid?