7 Sounds
Hoe kan een geluid je tot tranen roeren, of je nekharen overeind laten staan? Kan geluid politiek zijn? Samen met muzikant JD Samson (Le Tigre, MEN) maakt filmmaker Sam Green een live audioperformance over de universele invloed van geluiden. Deze performance, onderdeel van het grotere live-cinemaproject 32 Sounds, beleef je het beste via je mobiele telefoon en met een koptelefoon op.
Aanvankelijk zijn beide makers in beeld voor een collectief moment van speels samenzijn. Na een introductie wordt het scherm zwart (“Dit is cinema voor je oren”) en wordt de luisteraar aangemoedigd om naar buiten te gaan. Geluid gaat over het hier en nu, aldus Green, en het buitenzijn geeft hun performance een gevoel van in-het-moment-zijn en intimiteit.
In zijn typerende warme vertelstijl praat Green de luisteraar langs een zevental specifieke geluiden, terwijl Samson een live soundscape creëert. We ontmoeten onder anderen de beiaardier Tiffany Ng en de legendarische componist John Cage. We belanden op een dakterras in Kolkata, nemen plaats aan Louis Armstrongs keukentafel en eten een cheeseburger met Andy Warhol in deze ode aan de onzichtbare krachten die ons omringen.