Socorro Nobre
De film toont een briefwisseling tussen de Braziliaanse beeldhouwer Frans Krajcberg en een tot ruim 21 jaar gevangenisstraf veroordeelde vrouw. De correspondentie ontstond uit een brief van de vrouw aan Krajcberg, die veel indruk op hem maakte. Langzaam wordt duidelijk wat de beeldhouwer in de vrouw herkent: ook hij stond ooit voor een afgrond in het leven, nadat in de oorlog in Polen zijn familie was vermoord. SOCORRO NOBRE gaat over overlevingskracht en de mogelijkheid om het verleden te boven te komen. De brieven worden voorgelezen door een voice-over, vergezeld door beelden van het dagelijkse leven van Krajcberg en het gevangenisleven.