Closing Time
Aan een druk kruispunt onder een viaduct in Taipei zijn onder sfeerloos tl-licht diverse ondernemers aan het werk, onder wie een echtpaar van middelbare leeftijd dat een eenvoudig eettentje runt. Even verderop leegt een jonger stel speelautomaten; in een markthal navigeren scooters tussen de koopwaar; twee knalrode tropische vissen in een aquarium geven elkaar kusjes.
Debuterend regisseur Nicole Vögele observeert het in alle rust. Close-ups worden afgewisseld met wijde shots en korte gesprekken met stilte, waardoor een hypnotiserend ritme ontstaat en het soms even duurt voordat je doorhebt waar je naar kijkt of hoe locaties en personen zich tot elkaar verhouden. Samen met de opvallende soundtrack zorgen de beelden van nachtelijk Taipei voor een intrigerende, speelse kijkervaring.
Soms zijn de beelden ronduit humoristisch, zoals die van een loslopende hond die rustig wacht met oversteken tot het voetgangerslicht groen is, of van een scooterrijder die moeite heeft met parkeren. Pas tegen het einde verlaten we de stad, als we samen met de man van het eettentje op reis gaan, het land in.