Will You Look at Me
Na een periode in New York keert filmmaker Shuli Huang terug naar zijn geboorteplaats Wenzhou. Zonder zijn geliefde, die een opleiding begint in België, is hij geheel aangewezen op zijn familie. Zijn moeder kan niet accepteren dat haar zoon gay is en smeekt hem te kiezen voor een ‘normaal’ leven. In hun gesprekken, die we horen als voice-over, wisselen jammerklachten, zelfverwijten en emotionele chantage elkaar af. Moederliefde en maatschappelijke conventies komen pijnlijk in botsing zonder dat het tot een oplossing komt.
De gesprekken zijn gemonteerd onder beelden die Huang met een Super8-camera schoot sinds zijn thuiskomst: de stad bezien door een beslagen bril, liefdevolle shots van zijn moeder, slechts flitsen van zijn vader en hijzelf als schaduw – zwaaiend naar de camera maar nooit echt gezien. Deze intieme en schitterend gecomponeerde film leverde de maker dit jaar een Queer Palm op tijdens de Semaine de la Critique in Cannes.