From Zero - The Documentary
From zero ? the documentary is een portret van de in 1992 overleden componist John Cage en maakt deel uit van een reeks films over moderne componisten. De film heeft als centraal thema het totstandkomen van een uitvoering van het stuk Fourteen, een compositie van Cage. In het eerste deel worden onder meer de voorbereidingen van de uitvoering van Cage' muziekstuk gevolgd. Deze beelden worden afgewisseld met interviews. Cage vertelt over kunstenaars, met wie hij verwantschap voelt, zoals schrijver James Joyce en choreograaf Merce Cunningham. Zijn eigen werk komt veelal tot stand met behulp van 'chance operations'. Het gaat hierbij om een veelal computergestuurd systeem van componeren, waarbij het toeval bepaalt welk geluid wordt gemaakt en in welke volgorde een en ander ten gehore wordt gebracht. Verder huldigt Cage de gedachte dat alle mogelijke geluiden in principe deel kunnen uitmaken van een muziekstuk. Muziek moet open zijn, net als de wereld open moet zijn voor alle soorten mensen die erin leven.