Motriz
Een intiem en zorgvuldig gekadreerd portret van de Cubaanse Maria (50), die als elektricien werkt. Als student moest ze snel een carrière kiezen, vertelt ze, en daar bleef het bij: dit is nu eenmaal hoe ze haar geld verdient. In de krappe ruimte van haar winkeltje repareert ze kleine huishoudelijke apparaten en kletst ze ter onderhoud met klanten en buurvrouwen. Zo leren we dat een oude blender beter is dan een nieuwe en dat je met een reparatie nog een leven lang plezier hebt van je apparaat voor een schijntje van de nieuwkoopprijs. Maar ook dat de motor het hart is van een apparaat en de reparatie ervan een soort openhartoperatie. En dat Maria’s leven niet van een leien dakje gaat: haar ex woont in het huis waarvoor zij heeft betaald. De camera registreert een bed achter de reserveonderdelen in haar werkplaats. Soms klimt ze op het dak, kijkt naar de wolken en denkt aan haar kleindochter. Dan voelt ze zich een beetje beter, daar krijgt ze lucht.