The War Room
Met de kennis van nu kun je zeggen dat het affairespook profetisch rondwaart in de film die Don Pennebaker en zijn echtgenote Chris Hegedus maakten tijdens Bill Clintons presidentscampagne van 1992. Ze kregen geen speciale toegang tot kandidaat Clinton zelf, maar wel unieke (gedeeltelijke) toegang tot het campagneteam.
Als de inmiddels bekende vlieg op de muur schoten ze 35 uur aan materiaal in en rond het chaotische hoofdkwartier in Little Rock, Arkansas, dat omgedoopt werd tot ‘The War Room’. De kijker krijgt alles mee: de strategische telefoontjes naar de pers, voorbereidingen op debatten met George H.W. Bush en Ross Perot, de spanning om de laatste polls.
The War Room concentreert zich voornamelijk op de charismatische en gepassioneerde campagneleider James Carville (met de bijnaam ‘Ragin Cajun’) en het meer introverte, maar niet minder charismatische hoofd communicatie George Stephanopoulos. Zij leveren de ingrediënten van een succesvolle campagne: ze geven bloed, zweet en tranen, en beschikken daarnaast over een flinke voorraad schaamteloze brutaliteit. Die komt goed van pas als er bijvoorbeeld weer een lijst met vermeende minnaressen opduikt.