Hacks
In HACKS onderzoekt de Oostenrijkse multimedia-kunstenares Christine Bader wie de computerhacker is en wat hem of haar beweegt. Is de hacker Robin Hood in cyberspace of is hij een anarchistische oproerkraaier? Bader spreekt met Nederlandse, Duitse en Amerikaanse communicatiefreaks die zich hebben beziggehouden met allerhande netwerkzaken zoals het toegankelijk maken van het Internet voor privé-personen (Felipe Rodriguez, oprichter van Internetprovider Xs4all), het creëren van een ontmoetingsplek in cyberspace (Marleen Stikker van De Digitale Stad), of het ontwerpen van een hypermodern communicatienetwerk op een ‘multimedia-kunstschip‘. ‘Hackers worden niet gehinderd door technische, financiële en organisatorische problemen, ze willen gewoon dingen doen,‘ meent Rodriguez. Dat de technologische middelen om ‘gewoon te doen‘ inmiddels ruim aanwezig zijn, wordt wel duidelijk uit de talrijke computerinitiatieven die in HACKS voorbijzweven.