This Blessed Plot
Met This Blessed Plot, dat zijn titel ontleent aan de sterfmonoloog waarin Jan van Gent in Shakespeare’s Richard II de lof van Engeland zingt, richt regisseur Marc Isaacs de blik op het sociale en culturele weefsel van het Verenigd Koninkrijk, het onderzoeksgebied van al zijn films. Ditmaal strijkt hij met een excentrieke mix van documentaire en fictie neer in Essex.
Een Chinese filmmaker, Lori, brengt een bezoek aan het historische dorpje Thaxted, waar Pier Paolo Pasolini een deel van het Middelengels epos The Canterbury Tales verfilmde. Op zoek naar een onderwerp voor een film, hoort Lori verhalen over geesten uit het verleden, waaronder die van de 20ste-eeuwse socialistische predikant Conrad Noel. Ze is benieuwd in hoeverre zijn socialisme zich onderscheidt van het Chinese en voert gesprekken met zijn geest in het hiernamaals.
Lori ontmoet markante bewoners, die haar vertellen over liefde, afscheid, rouw en verlies. Langzamerhand wordt ze betrokken in een beurtelings kluchtig en dramatisch plot tussen dorpsbewoners Keith, Sue, Maggie, Norman en ‘Uncle’, en maakt ze kennis met Engelse folklore en spiritualiteit.