Choice and Destiny
Filmmaakster Tsipi Reibenbach stelt in deze film haar bejaarde ouders aan de toeschouwer voor. Yitsak en Fruma zijn beiden overlevenden van de Holocaust. Ze komen oorspronkelijk uit Polen, maar wonen sinds 1950 in Israël. Nooit eerder spraken ze over hun kampverleden, totdat hun dochter hun geschiedenis wilde vastleggen, opdat deze niet verloren zou gaan. Voor de camera komen hun verhalen aarzelend naar boven. Yitsak vertelt open over zijn gruwelijke ervaringen in Auschwitz-Birkenau en Mauthausen. Hij is de enige overlevende die in het crematorium en de gaskamers van Mauthausen werkte. Fruma, die haar hele familie verloor, vertelt pas aan het einde van de film haar verhaal. Buitengwoon indrukwekkend is ook de registratie van hun dagelijkse leven: van de zorg waarmee ze hun traditionele maaltijden bereiden tot het contact met hun kleinkinderen.