Racist Trees
Kan een boom racistisch zijn? Over het antwoord op die vraag werd een aantal jaren geleden tot op Fox News gedebatteerd. Inzet van de discussie was een rij tamarisken langs een enorm golfterrein in Palm Springs, die de wijk Crossley Tract aan het zicht onttrok. Ooit was dit een overwegend zwarte wijk, genoemd naar oprichter Lawrence Crossley, die zich bijna een eeuw geleden als een van de eerste zwarte inwoners vestigde in het toen hagelwitte toeristenparadijs.
Volgens de inwoners van Crossley Tract waren de bomen instrumenteel in een beleid van segregatie. Het verzoek om de bomen te verwijderen werd door het stadsbestuur keer op keer afgewezen, tot de buurt een witte woordvoerder vond in de persoon van Trae Daniel.
In vijf hoofdstukken wordt de even bizarre als complexe geschiedenis van het bomengeschil als een ui afgepeld. Gezeten in hun achtertuinen, komen voor- en tegenstanders uitgebreid aan het woord. Wanneer met klem wordt uitgesproken dat institutioneel racisme in het liberale Palm Springs niet bestaat, is het openslaan van een paar inktzwarte bladzijden uit de lokale geschiedenis voldoende om die claim te weerleggen.