Palace of Colours
De aarde is ontstaan uit een diepe, eindeloze oceaan, gehuld in duisternis. Thakur Jivi heeft een droom over hoe de aarde moet zijn. Vol bomen, vogels en andere levende wezens. “Dit is ons verhaal, of eigenlijk mijn versie van dat verhaal,” aldus de vrouwelijke verteller. Haar hypnotiserende stem is als voice-over gemonteerd onder een reeks beelden die associatief verband houdt met het scheppingsverhaal van de Indiase Santhali, dat zij ten gehore brengt. Documentairemaker Prantik Basu is gefascineerd door dit soort oeroude, mondeling overgeleverde verhalen die in de loop der tijd veranderd en aangepast zijn en in vele versies circuleren.
Met Palace of Colours brengt hij een ode aan de orale verteltraditie. Traag bewegend tast de camera ondertussen een kleurrijke kalksteengroeve af op de grens tussen Bengalen en Jharkhand. Mannen verzamelen de kalksteen, die in aanloop naar het jaarlijkse Sohrai-festival gebruikt wordt ter verfraaiing van hun huizen. De schilderachtige beelden van het eeuwenoude landschap vloeien over in beelden van het dorp, natuur gaat over in cultuur en verleden gaat over in heden.