The World Is Family
Al vijftig jaar maakt Anand Patwardhan documentaires over sociaal en politiek bewogen onderwerpen. In 2018 won hij de IDFA Award voor de beste lange documentaire met Reason, over de opkomst van extreemrechts in zijn land. Voor The World Is Family bleef hij dicht bij huis, al is ook hier de wereldgeschiedenis nooit ver weg. Patwardhan filmde zijn ouders toen ze al op leeftijd waren. Tien jaar na hun dood keek hij die oude homemovies weer terug, en werd het hem duidelijk dat het verhaal van zijn familie veel verder reikt dan louter persoonlijke nostalgie.
Patwardhan groeide op in een kunstzinnige, politiek geëngageerde familie. Zijn moeder, die als jonge vrouw haar geboortestad Hyderabad (in het huidige Pakistan) vaarwel moest zeggen, was een gerespecteerd keramiste. De broers van zijn vader streden voor de onafhankelijkheid van India. Beide kanten van de familie zaten dicht op het vuur in de Indiase onafhankelijkheidsstrijd en de daaropvolgende Partitie. Uit de ontroerende huiselijke beelden van een kibbelend ouder echtpaar komt een veel groter verhaal tevoorschijn. Een verhaal over moed, onafhankelijkheid en rechtvaardigheid.