Miss Kiet's Children
Je zult maar op je eerste schooldag geen woord kunnen verstaan van wat de juf tegen je zegt. Het geldt voor de meeste kinderen die binnenkomen in de speciale instroomklas van basisschool Het Palet in het Noord-Brabantse Hapert. De kinderen komen uit landen als Syrië en Irak en hebben heel wat meegemaakt. Gelukkig hebben ze les van juf Kiet. Zij is streng maar rechtvaardig, geduldig, lief en betrokken. Toch speelt deze topjuf slechts een bijrol in de observerende film van Peter en Petra Lataster, die een jaar lang in de klas mochten meelopen. Ze filmden alle gebeurtenissen vanuit het perspectief van de kinderen: de kleine Leanne, de getraumatiseerde Jorj, de pittige Haya. Tijdens de les, maar ook in het speelkwartier, uit het zicht van de juf. Het resultaat is ontroerend, vaak komisch en soms verdrietig, maar vooral hoopgevend. Juf Kiet leert de kinderen niet alleen Nederlands en rekenen, maar ook hoe ze elkaar kunnen helpen. Ze ziet wie er een goed gesprek nodig heeft. Of een nieuwe bril. Aan het einde van het schooljaar is een hechte, veilige groep ontstaan.