Vacations in November
De centrale figuur van deze ballade is Yura, een jonge mijnwerker die het grootste deel van zijn leven onder de grond leeft. Zonder ooit kersen aan de bomen te hebben gezien en meestal blootgesteld aan felle kou en dikke sneeuwlagen, werkt Yura elke dag hard, maar moet maanden op zijn salaris wachten. Daarom moet hij zijn brood elders gaan verdienen. In het seizoen van de hertenslacht op de Russische toendra verdient hij heel veel vlees en een beetje geld. Maar voor hem is het slachten van tweehonderd herten in één seizoen vooral een mentale uitlaatklep. 'Sommige mannen ontspannen zich met alcohol of vrouwen, of door te kaarten, maar ik blaas op deze manier stoom af,' zegt Yura. Hij gelooft dat de negatieve energie die tijdens de slachting naar buiten komt hem zachtaardiger maakt tegenover zijn vrouw en kinderen. Uiteraard is het leven in dit Russische plaatsje, Inta, dat alleen door industriearbeiders bevolkt wordt, er één vol ontberingen. De regisseur contrasteert deze beelden met de schoonheid en vredigheid van de natuur. Het prachtige camerawerk wisselt de ongeremde, sierlijke en energieke galop van de herten af met de donkere, besmeurde gezichten van de mijnwerkers, die slechts door een zwak licht gevolgd worden op hun tocht naar het binnenste van de aarde.