One to One: John & Yoko
In het New York van 1971-72 streden John Lennon en Yoko Ono op geheel eigen wijze voor een betere wereld. Achttien maanden lang verbleven ze in een appartement in Greenwich Village, waar ze gelijkgestemden ontmoetten en veel tv keken: “Een venster op de wereld”, volgens Lennon.
Voor de film is het appartement nagebouwd, waardoor het lijkt alsof je bij het duo voor de tv zit. Via de beeldbuis trekt in sneltreinvaart de wereld uit die tijd voorbij. De nieuwsflitsen, met de Vietnamoorlog als rode draad, fragmenten uit talkshows, reclames en speelfilms laten de jaren zeventig opeens heel dichtbij komen. Bijzonder zijn de niet eerder vertoonde homevideo’s van Lennon en Ono en de telefoongesprekken, verbeeld als hedendaags WhatsApp-gesprek.
De impact van het vele tv-kijken leidt tot het succesvolle benefietconcert One to One voor kinderen met fysieke en geestelijke beperkingen. De twee shows op 30 augustus 1972 zouden Lennons enige lange optredens zijn tussen het laatste geplande Beatles-concert in 1966 en zijn dood in 1980. Een kleurrijke, muzikale, ontroerende en ontluisterend actuele beeldreis door een bijzonder roerig tijdsgewricht.