Achter gesloten ogen
Regisseur Duco Tellegen volgt in ACHTER GESLOTEN OGEN vier kinderen uit vier voormalige oorlogsgebieden: Liberia, Kosovo, Cambodja en Rwanda. De titel waaronder hij deze voor televisie gemaakte reeks van vier korte films presenteert, duidt op de verborgen traumatische ervaringen die deze kinderen in zich meedragen. Hun ervaringen zijn verschillend, maar allemaal even verschrikkelijk. De Liberiaanse Spencer is niet alleen oorlogsslachtoffer, maar heeft zelf in de oorlog ook mensen vermoord. We zien hem in een naoorlogs opvangkamp dat hem met rollenspelen tracht voor te bereiden op het gewone leven na de oorlog, waarin moorden niet meer vanzelfsprekend is. De Kosovaarse Eranda verblijft in een vluchtelingenkamp in Macedonië, waar angst en onzekerheid over de toekomst aan de orde van de dag zijn. De Cambodjaanse wees Nhom heeft een been verloren door een achtergebleven mijn, en woont in een kindertehuis. Jacqueline in Rwanda is in de oorlog verkracht en nu moeder van het kind van haar verkrachter. Alle vier moeten deze kinderen het verleden accepteren om een nieuwe toekomst op te bouwen.