The Lonely Battle of Thomas Reid
De Ierse boer Thomas Reid voert al jaren een uitputtende strijd tegen zijn buurman, de Amerikaanse chipproducent Intel. Het miljardenbedrijf wil uitbreiden en aast op de grond van Reid. Goed voor de werkgelegenheid in de regio, vinden de Ierse overheidsinstanties, die Reid op alle mogelijke manieren proberen te dwingen tot verkoop. Maar de excentrieke, koppige boer is niet van plan te vertrekken uit het driehonderd jaar oude familiehuis waar hij in zijn eentje woont, omringd door koeien en kippen. Het ontkleurde beeld, de geluidsband met flarden van radioshows en de onorthodoxe manier waarop rechtbankscènes worden herverteld hebben een betoverend en licht vervreemdend effect. Regisseur Feargal Ward volgt het kalme ritme van dit boerenbestaan, dat uit een ander tijdperk lijkt te stammen. Achter de stenen muur die als erfafscheiding dient, raast het verkeer voorbij, maar Reid doet alles te voet of op een oude fiets. Zijn huis is volgestapeld met spullen; weggooien kan hij niet. Hij lijkt een chaoot, maar toch is deze paradijsvogel een niet te onderschatten tegenstander van het systeem.