Alertez les bébés!
'Gelijke kansen in het onderwijs' is al sinds jaar en dag een stokpaardje van de Franse overheid. De strekking van het beleid dat daar uit voortvloeit is, dat alle kinderen naar dezelfde soort scholen gestuurd worden. Dat dit in de praktijk weleens anders uitpakt, mag geen verrassing heten. Bij de opvoeding van kinderen spelen nu eenmaal verschillende invloeden en sferen een rol. Bovendien impliceert het cre‰ren van gelijke kansen vaak juist de noodzaak van differentiatie in onderwijs. Jean-Michel Carr‚ bracht aan het einde van de jaren zeventig een team van onderwijzers, opvoeders en onderzoekers bijeen om op deze en andere vragen te reflecteren. Alertez les b‚b‚s! wisselt fictieve gedeeltes af met interviews. Het accent ligt hierbij op de voortdurende, vaak remmende, invloed van ouders en leraren op het gedrag van kinderen.