The Farm: 10 Down
De Angola Prison in de Amerikaanse staat Louisiana is de oudste en grootste gevangenis van het land. Van de 1500 gevangenen komt 95 procent nooit meer vrij, zo lang zijn hun straffen. In 1997 bracht regisseur Jonathan Stack er een jaar door en maakte \i The Farm: Angola, USA\i0 . Tien jaar later keert hij terug. Langzaam wordt duidelijk wat de impact van een levenslange gevangenisstraf is op een mens. Stack volgt meerdere gevangenen, waaronder de zwarte Vincent Simmons. "Ik wil niet aan tijd denken", zegt hij. Hij heeft in 1977 honderd jaar gevangenisstraf gekregen omdat hij de blanke tweeling Karen en Sharon verkracht zou hebben. Echt hard bewijs lijkt er niet te zijn, maar een alibi heeft Simmons niet. Er bestaat geen reden de zaak te heropenen. Beelden uit de documentaire uit 1999 laten de ontmoeting zien tussen Vincent en de twee vrouwen. Zij willen hem vergeven om verder te kunnen met hun leven. Vincent wil alleen maar duidelijk maken dat hij het niet heeft gedaan. Zoals de zware voice-over het samenvat: onschuld en schuld, waarheid en leugens, vrijheid en de ultieme nachtmerrie. Om die uitersten draait het in de wereld van de Angola gevangenis.