Where Am I From?
Een eenduidig antwoord geven op de vraag ‘waar kom je vandaan?’ vond filmmaker Nouf Aljowaysir al vanaf haar dertiende, toen ze in Amerika kwam wonen, onmogelijk. Ze werd geboren in Saudi-Arabië, haar familie komt oorspronkelijk uit Irak. Dat zijn niet alleen plekken die je kunt aanwijzen op een wereldkaart, kunt zoeken in Google Search of leert kennen via Wikipedia-wijsheden. Het zijn ook persoonlijke herinneringen, geuren, familiebanden en zaken die simpelweg niet in één zin uit te leggen zijn.
In dit originele en scherpe video-essay gaat Aljowaysir in gesprek met een Brits klinkende artificiële intelligentie (AI). Het systeem vraagt haar waar ze vandaan komt en interpreteert haar antwoorden. De regisseur voegt persoonlijke verhalen en beelden toe, de technologie legt verbanden waaruit blijkt hoe westers de blik van AI nog is, met bijhorende vooroordelen over het Midden-Oosten en beperkingen wat betreft feitelijke kennis. Zo volgt een persoonlijke uitleg over Aljowaysirs eigen genealogie en levensloop, maar ook een confronterend, soms schurend gesprek over migratie en identiteit.