Free Space
Tijdens de laatste oorlog in Kroatië werden veel mensen gedwongen hun huis te verlaten. Deze georganiseerde en politiek beraamde actie, 'menselijke verplaatsing' genaamd, vond vooral plaats in het westelijke deel van Kroatië, het gebied dat bekendstaat als Krajina. Mensen die tot de Servische minderheid behoorden, werden gedwongen te verhuizen naar Servië of de Servische Republiek in Bosnië, en werden zo vluchtelingen. Tegelijkertijd betrokken Kroaten wier huizen in andere delen van het land door Serviërs verwoest waren, de vrijgekomen huizen in Krajina. Maar kan iemand echt gelukkig zijn in het huis van een ander? Zijn de mensen die huizen toegewezen kregen van de regering fortuinlijk of onfortuinlijk? In een vrij experimentele documentaire concentreert de maker zich op één huis waar een slangenplaag heerst. Zonder veel woorden te gebruiken probeert hij de sfeer te creëren van een 'vervloekt' huis. Onlangs werd de film bekroond op het videofestival van Estavar-Llivia in Frankrijk.