900 Days
Bij de feestelijke herdenking van de Grote Vaderlandse Oorlog prijst president Medvedev de oorlogsgeneratie van Sint-Petersburg (destijds Leningrad) als "voorbeeldige helden". "Je kunt beter naar een leeg scherm kijken dan naar deze komedie", schampert een grijsaard thuis voor de buis. Van september 1941 tot en met januari 1944 omsingelde het Duitse leger Leningrad, zonder de stad in te nemen. Dankzij de geblokkeerde aanvoerwegen brak onder de bevolking massale hongersnood uit, waarbij naar schatting een miljoen slachtoffers vielen. In het aangrijpende \i 900 Days\i0 blikken enkele overlevenden - toen jong maar nu op leeftijd - terug op die afschuwelijke periode. Nuchter pellen ze de mythe, gecre\'eberd door Stalins Sovjet-propagandamachine, van de kale werkelijkheid af. Daarbij lezen ze fragmenten uit oude brieven en dagboeken voor. Als contrast is te zien hoe een schoolklas een bezoek brengt aan het Museum van het Beleg, dat de offici\'eble lezing toont. Archiefbeelden van een bevroren lijk op een drukke brug laten zien hoe mensonterend de situatie was. Door het voedselgebrek stond al gauw kattenvlees op het menu. Een zekere Lenina toont een schilderij van de geslachte kat die zij als verjaardagsmaal kreeg voorgezet.