Rebuild Fukushima
Bijna vijf jaar na de kernramp in maart 2011 ligt de Japanse provincie Fukushima er nog altijd bij als een hedendaags Pompeï. Een spookgebied waar de stoplichten van rood op groen springen, maar niemand klaarstaat om over te steken. De wederopbouw rond de kerncentrale is begonnen en dat gebeurt niet alleen door stedenbouwkundigen en archeologen. Dagmar van Wersch en Bert Hana werken mee vanachter hun laptop aan de andere kant van de wereld. Via Google Street View speuren ze Fukushima af, Van Wersch als fotograaf zonder camera en Hana als Street View-expert. Geïnspireerd door ansichtkaarten van iconische gebouwen die je tot miniatuur kunt vouwen, maken ze van het gevonden beeldmateriaal bouwpakketten van de oorspronkelijke huizen. Door dit fysieke aspect te combineren met audiofragmenten van oud-bewoners, laten ze je stilstaan bij de impact van de ramp op een individueel niveau: hoe het is om niet meer naar huis terug te kunnen gaan. Tomioka Highway 56 is het eerste huis in dit project, een reconstructie van heel Fukushima het uiteindelijke doel. Van Wersch en Hana hebben het voorwerk gedaan. Nu is het aan jou om te puzzelen en te bouwen, en zo Fukushima te laten herrijzen als een feniks uit de radioactieve as.