Listening to the Silences
"Twee mensen drongen mijn hoofd binnen; de een was ik zelf, de ander was ik niet." De 82-jarige Welshman Roy Vincent vertelt in voice-over op een heldere manier over de stemmen die hij in zijn hoofd hoorde. Zo werd hem medegedeeld dat zijn lichaam was uitverkoren voor de huisvesting van de geest van Jezus Christus, bij zijn aanstaande terugkeer op aarde. "Ze kunnen elk moment komen, ze kunnen elk accent hebben, ze kunnen inspecteur Clouseau imiteren", vertelt hij over zijn plaaggeesten. Vincent slikte een ontelbare reeks medicamenten, en onderging een twintigtal sessies shocktherapie en tientallen hersenscans. Als gevolg daarvan zijn delen van zijn hersenen "leeg", lijdt hij aan een afbrokkelend geheugen en zijn herinneringen aan bijvoorbeeld zijn dochter verdwenen. Verstilde beelden tonen Vincent terwijl hij rondscharrelt in en om zijn afgelegen huis, waar hij zich toelegt op houtsnijwerk en het verzorgen van paarden. "Er is geen eenzamere plaats dan de menselijke geest", zegt Vincent. Die eenzaamheid komt tot uiting in de beelden van lege kamers en het lege landschap. De onrust die de stemmen met zich meebrachten lijkt voor Vincent nu beëindigd door de komst van een kalme stem die hem zei: "Maak je geen zorgen, je wordt gehaald."