The Day I Will Never Forget
Na de veelgeprezen documentaires Divorce Iranian Style, over de moeizame echtscheidingsprocedure van Iraanse vrouwen, en Runaway, over een opvangcentrum voor weggelopen meisjes in Teheran, reisde Kim Longinotto naar Nairobi. In de Keniase hoofdstad richtte ze zich op het onderwerp vrouwenbesnijdenis en dat leverde een confronterende en verhelderende documentaire op. De vrouwen die in The Day I Will Never Forget aan het woord komen, nemen geen blad voor de mond en spreken zonder eufemismen over hun besnijdenis. In groepsdiscussies gaat het er fel aan toe: veel vrouwen hebben geen zin meer in seks, een enkeling vindt dat je je juist moet bevrijden van "dat vieze ding" zodat vrouwen niet meer vreemdgaan. Longinotto kreeg zelfs toegang tot de rommelige kamer waar een oude vrouw twee tegenstribbelende, hartverscheurend kermende meisjes onder het mes neemt. De oude vrouw die de besnijdenissen uitvoert, vertelt tot in detail hoe het eraan toegaat ("de wortel moet je laten zitten anders gaat het te veel bloeden") en gaat er prat op heel gelukkig te zijn na elke operatie. De mannen vinden het allemaal best: het is een traditie die teruggaat op de idee dat ieder mens geboren wordt met een vrouwelijk en mannelijk geslachtsorgaan, en pas schoon is als een van de twee is verwijderd. Longinotto volgt ook een verpleegster die zich tegen dit idee verzet. Met scherpe vragen prikt ze de drogredeneringen door en probeert ze vervolgens echtgenoten, vaders en moeders te overtuigen van het recht op zelfbeschikking. Maar vooralsnog daagt slechts een handjevol dappere jongens en meisje hun ouders voor het gerecht.