Freundschaft siegt
Film over de derde 'Weltfestspiele der Jugend und Studenten für den Frieden' in Oost Berlijn 1951. West Duitsland wordt voorgesteld als gedegenereerd en een door de Amerikanen bezet land, dat nog steeds naar fascisme neigt. We zien de bouw van het stadion, het vertrek en de aankomst van de delegaties, de opening en sluiting door Enrico Berlinguer, een sportmanifestatie, het defilé der delegaties, een bezoek aan Potsdam, volksdansen, en politiegeweld tegen de WestBerlijnse jeugd die naar Oost Duitsland wil in verband met het festival. De film is doorsneden met opnamen van de oorlog in Korea en van het defilé van de Navo troepen in West Duitsland. Ook met Robert Montgomery, Konrad Adenauer, Wilhelm Pieck, Dwight Eisenhower, Robert Leer, Erich Honecker. Maar liefst 24 cameramensen maakten deel uit van de crew en het is de eerste grote kleurenfilm waar Ivens aan meewerkte. Conservering van een nitraatkopie van het Bundesarchief. Het NFM had een kopie die voor de helft verkleurd was.