Mother Earth’s Inner Organs
De eerste bergen die de in Amsterdam wonende Colombiaanse kunstenaar/filmmaker Ana Bravo Pérez in Nederland zag waren zwart. In dit experimentele werk volgt ze het stankspoor van de steenkool in de Amsterdamse haven naar de oorsprong ervan: een open wond in Noord-Colombia. De mijn bevindt zich op het grondgebied van de Wayuu en heeft enorme implicaties voor de inheemse bevolking.
Bravo Pérez combineert verschillende filmstijlen en gebruikt in de vertelling Nederlands, Engels en Spaans door elkaar. Het meest documentair zijn de fragmenten waarin twee Wayuu-vrouwen vertellen over de impact van de mijnbouw en over hun spirituele band met Mma – te vertalen als ‘Moeder Aarde’, al laat de film ook zien dat dat dat de lading niet dekt. De Wayuu gaan respectvol en behoedzaam met Mma om, anders dan de buitenlanders die de kolen winnen om elektriciteit op te wekken. De schaal ervan wordt duidelijk in een minutenlang shot van een schijnbaar oneindige goederentrein met steenkool.