Room for a Man
Het eerste dat Anthony Chidiac over zichzelf vertelt, is dat het leven hem beangstigt en dat die angst hem verlamt. Hij woont samen met zijn moeder, een lerares Frans, in Beiroet en komt weinig het huis uit. De woning is zijn toevluchtsoord, maar in sommige opzichten ook een gevangenis. De buitenwereld voelt voor Anthony vijandig, deels omdat hij homoseksueel is. Ook zijn eigen familie kan dat niet accepteren, zoals duidelijk wordt uit gesprekken met zijn moeder en zijn oom. Zijn moeder had gewild dat hij notaris werd, dan zou hij veel geld verdienen en ‘een echte man’ worden. Maar dat is niet hoe hij zichzelf ziet.
Met fraaie beelden van zijn directe omgeving, bespiegelingen over verschillende momenten in zijn leven, gesprekken met de Syrische bouwvakkers die zijn huis renoveren en een reis met zijn vader naar Argentinië, construeert Chidiac een intrigerend zelfportret. Zo onzeker als hij is over zijn identiteit, zo zelfverzekerd is hij als filmmaker, zo blijkt uit dit stijlvaste debuut.