The Visit
Fantaseren over buitenaards bezoek doen we al decennia. Maar wat zou er gebeuren als het eerste contactmoment werkelijk aanbreekt? Hoe zouden we hiermee omgaan? Moeten we bang zijn? Deze en talloze andere vragen worden behandeld in deze filosofische film over een hypothetisch eerste contact met buitenaardse wezens. Wetenschappers en in ruimtezaken gespecialiseerde hoogwaardigheidsbekleders bij de VN, de Britse overheid en de NASA werken mee aan deze filmische simulatie van het ongetwijfeld spannende contact tussen buitenaards leven en de mensheid. De geïnterviewden spreken de onbekende entiteiten direct aan, alsof zij hier al op bezoek zijn. Vanuit hun eigen vakgebied – politiek, theologie, sociologie, biologie of ruimtevaartkunde – stellen ze prangende vragen. Wat komen jullie hier doen? Hebben jullie besef van goed en kwaad? Brengen jullie voor ons bedreigende bacteriën mee? Zijn wij gevaarlijk voor jullie immuunsysteem? Informatiespecialisten bij de Britse overheid tonen hoe een eerste topoverleg in deze situatie zou kunnen verlopen. Hoe informeer je het publiek? Werken landen samen? Is er gevaar? Het buitenaardse bezoek roept bovenal vragen op over de relatie tussen onze eigen geschiedenis van ontdekkingsreizen, kolonisatie en oorlogsvoering, en de verwachtingen waarmee we het onbekende tegemoet treden.