Shadow Flowers
De Noord-Koreaanse Ryun-hee Kim kwam in 2011 ongewild in Zuid-Korea terecht. Om vandaar terug te keren naar het vijandelijke noorden blijkt moeilijker dan gedacht.
De camera volgt Ryun-hee in haar dagelijkse leven in het kapitalistische zuiden − ver van haar man, dochter en hulpbehoevende ouders. Ze is vooral druk met uiteenlopende pogingen om het land uit te komen. Ze vraagt politiek asiel aan bij de Vietnamese ambassade en rent tijdens het wereldkampioenschap ijshockey in 2017 op de bus af die buiten het stadion het Noord-Koreaanse team opwacht. Ze doet zelfs spionagewerk in de hoop te worden uitgeleverd. Maar de Zuid-Koreaanse overheid laat haar niet gaan. Soms gloort er hoop dankzij een meer ontspannen relatie tussen beide landen, dan weer lijkt haar situatie uitzichtloos. We leven mee met alle ups en downs van Ryun-hee.
Na jaren van bureaucratisch gezeur krijgt ze eindelijk een Zuid-Koreaans paspoort. En tegelijkertijd een reisverbod, dat maandelijks met kennisgeving wordt verlengd. Een onthutsend verhaal dat ons beeld over Noord- en Zuid-Korea op zijn kop zet.