High School II
In 1968 schetste Frederick Wiseman in HIGH SCHOOL een deprimerend beeld van het leven op een high school in Philadelphia. In 1994 keerde hij weer terug naar het klaslokaal. Dit keer niet in Philadelphia maar in het New Yorkse Spanish Harlem. HIGH SCHOOL II is zijn bijna vier uur durende verslag van de zes weken die hij doorbracht op de Central Park East Secondary School (CPESS). De CPESS is geen gewone openbare high school, want de school selecteert haar leerlingen, wat niet betekent dat het een elitaire school is. De schoolpopulatie bestaat vooral uit leerlingen van latino afkomst. De film volgt onder andere de lotgevallen van een vijftienjarig zwanger meisje, dat na haar bevalling de school wil blijven bezoeken. De reacties van de andere leerlingen en hun opvattingen over ouderschap komen daarbij uitvoerig aan de orde. Ook besteedt de film aandacht aan de invloed van de Rodney King affaire op de leerlingen. In de van Wiseman bekende observerende stijl gaat HIGH SCHOOL II uitvoerig in op de basisfilosofie van de school, waarin veel nadruk wordt gelegd op het bevorderen van een open mentale instelling. Leerlingen wordt een kritische levenshouding bijgebracht, inzicht in de gecompliceerde sociale en politieke relaties in de samenleving en respect voor andere opvattingen. Deze benadering werpt haar vruchten af en de aanpak wordt inmiddels nagevolgd door andere scholen.HIGH SCHOOL wordt vertoond in het programma Reflecting Images.