A Northern Soul
Als zijn thuisstad Hull in 2017 wordt verkozen tot City of Culture, wordt gerenommeerd filmmaker Sean McAllister uitgenodigd als creatief directeur voor de openingsceremonie. Een mooie gelegenheid om ook eens te kijken hoe het gaat met de ooit zo bedrijvige havenstad. Zijn ouders merken op dat er van de oude glorie nog maar weinig over is. Maar wellicht komt daar met dit cultuurjaar verandering in.
McAllister volgt de sympathieke en enthousiaste magazijnbediende Steve, een hiphop-liefhebber die vanwege het cultuurjaar de kans krijgt met een mobiele opnamestudio achterstandswijken te bezoeken om de lokale jeugd te helpen hun eigen raps te maken – voor hemzelf de vervulling van een droom, maar ook voor de kinderen die hij ontmoet. En dat terwijl het Steve bepaald niet voor de wind gaat: hij zit diep in de schulden, hoe hard hij ook werkt. Toch maakt McAllister geen tragedie van A Northern Soul. Steve’s persoonlijke worstelingen geven juist extra gewicht aan de energie die hij ondanks alles blijft steken in het inspireren van anderen. Dat hij daar inderdaad kleine verschillen mee maakt, stemt hoopvol.