Landschappen waar niemand van weet
Melle van Essen maakte een portret van zijn oudoom, de controversiële schilder Melle Oldeboerrigter.
Van Essen praat met een zus van Oldeboerrigter en haar man - de oma en opa van Melle van Essen -, met Puck, zijn weduwe, en met Marth, die jarenlang zijn levensgezellin was. Hun herinneringen roepen het beeld op van een kleurrijk mens: tegenstrijdig, pessimistisch, uitbundig en ongrijpbaar, maar vooral compromisloos toegewijd aan zijn werk.
De schilderijen en tekeningen van Melle Oldeboerrigter werden in de jaren vijftig door de musea nog als onzedelijk bestempeld en door hen geweerd. Van Essen zet het werk, de manier van kijken die eruit spreekt, tegenover dat van hemzelf. De schilder, in een interview in 1972: "Kijken doe je met je ogen, zien met je gevoel."