Austin to Boston
“Het absurde van het plan, dat trok me,” vat singer-songwriter Gill Landry het krachtig samen in de voice-over. Hij doelt op de road trip die hij maakt met vier populaire bands: Ben Howard, The Staves, Nathaniel Rateliff en Bear’s Den. Het plan: in twee weken tijd van Austin naar Boston rijden, elke band in een gammel Volkswagenbusje. En tussendoor bijna elke avond optreden. Het plezier van de ruim twintigkoppige formatie spat van het scherm af. In snel gemonteerde, videoclipachtige shots spelen de jonge artiesten schaterend achter het stuur gitaar, basketballen ze met lokale jeugd en gooien ze uitgelaten sneeuwballen. En natuurlijk wordt er heel veel geoefend. Samen op een houten veranda of gewoon in Central Park. Tussendoor zijn grofkorrelige shots gemonteerd van de colonne busjes, zodat we ons de helemaal in de muzikale jaren zestig wanen. ’s Avonds wordt er gefilmd bij de intieme optredens die de muzikanten geven. De stem van de dicht op de huid gefilmde Nathaniel Rateliff klinkt nog dieper nadat kort daarvoor zijn weinig onbezorgde jeugd ter sprake is gekomen. Naarmate de trip vordert, groeien de muzikanten dichter naar elkaar toe. Maar ondertussen slaat ook de vermoeidheid toe en rijst de onvermijdelijke vraag: waarom doen we dit eigenlijk?